Three reasons Caitlin Moran could jump ship from The Times to The Guardian (and two reasons she might stay)

It’s been a while, and at first glance this post is a little off topic for the Super Caley blog. But I’m always fascinated by the politics between newspapers – particularly the sort of tabloid shenanigans that Piers Morgan described in his 2005 book The Insider, such as when Rebekah Brooks – then Wade, and a reporter at the News of the World – disguised herself as a cleaner and stole a copy of The Sunday Times from the presses in Wapping in order to get its story into the NoW. I wondered this week if The Guardian was attempting an even more audacious theft from Times Newspapers – poaching The Times‘s star columnist of many years, Caitlin Moran.

Moran has always been a big reason to buy The Times, one of the top searches by readers on its website and, through her constant witty tweets to her half-a-million Twitter followers, a key driver of traffic there too. But with her regular musings on class and feminism, The Guardian seems in some ways a more suitable home for her – a fact it recognised this Saturday by putting her name on the banner above its masthead in huge letters.

Picture 12

To my mind, this is The Guardian cocking a snook at The Times. (It might not be, but one should never miss out on the opportunity to use the phrase “cock a snook”.) Alright, it was a week after she’d written a longer piece and done a more extended shoot for The Times, and her book was serialised in that paper. Nonetheless, trailing its exclusive piece by Moran on page one in this way gives the strong impression that she belongs in the Berliner.

And they must be desperate to get her. Aside from all the readers she brings in her own right, it has been trying and failing to copy her brilliant Friday arts column, Celebrity Watch, for years with the overly worthy Lost in Showbiz - always banging on about Beyonce singing for dictators rather than satirising the stupidity of, say, Kim and Kanye’s golden wedding toilets, as CW does.

Could Caitlin jump ship? It’s not the first time The Guardian has given her publicity (she has previously been the subject of its Weekend Q&A), and its reviews of her books read like love letters. Only John Crace doesn’t seem to have read the memo – his Digested Read of How to Build a Girl makes a point I’ve long felt about Moran, which is that her editors are now too afraid of her to push or challenge her.

Not that she isn’t a very talented writer, with some great ideas and even better jokes. She can recycle columns into How to be a Woman, recycle How to be a Woman into How to Build a Girl… she can keep trotting out the same pet points (Paul is the best Beatle, Aslan is a sex symbol, bikini waxes are antifeminist)… and people will laugh and enjoy it and buy more books and newspapers. Who knows, though, how much better her thinking and her writing could be if her publishers and editors asked for a little more? (Or perhaps a little less – with two or three columns a week and a book a year to write and promote, she’s probably overextended.)

There are a few reasons why Moran might go:

1. Money must be less of a factor than it was. Rupert Murdoch can no doubt pay her much better than the Scott Trust, but since the bestselling books and the sold-out speaking engagements, she might not mind.

2. While the print readership of The Times is substantially larger (a steady 392,743 in the May 2014 ABCs, compared with The Guardian‘s 186,931), theguardian.com trounces thetimes.co.uk in online stats. We can’t make the case that Moran is in favour of paywalls as a means of putting food on the table for her fellow journalists, because every time it falls over for half an hour, she immediately tweets a link to all her columns shouting “go, my pretties, go”.

3. Her irreverent humour would fit better at The Guardian (I once worked on a special 2010 election edition of Celebrity Watch, which ranks celebrities up and down according to their fortunes that week. “Nigel Farage’s plane: DOWN” it read. “CW hopes you will appreciate the beautiful simplicity of this joke.” A revise editor inserted a disclaimer: “While hoping for the safety of all on board…”). It would also print all her swear words in full, and would make her a lot more popular with her neighbours in North London.

My best guess is that she stays with News UK out of loyalty. The Times spotted her talent early on – giving her a job at the age of 19, almost two decades before How to be a Woman hit and stayed on the bestseller lists for the whole of 2011. 

And perhaps she remembers what happened to Julie Burchill, who went in the opposite direction in 2004. Burchill’s weekly columns seemed much more suitable for The Times than her home at The Guardian, and she fancied the money – telling Sathnam Sanghera, then at the FT, that when she asked for a payrise, the Graun had insulted her by offering “a new sofa” instead. But Burchill’s writing never quite bedded in at her new home, and she was paid off after writing what she called “arrant crap” for them. 

If the Guardian does win her over, of course, it’ll be the best day of Giles Coren’s life. But will it work out for Moran, or could it all go a bit Burchill?

 

Posted in Front pages | Leave a comment

Margaret Thatcher’s death: a week in British headlines

At the newspaper where I work, Margaret Thatcher’s death has been nervously anticipated for some time as an event that would definitely mean a tough day and a high-profile edition. When she went into hospital just before Christmas, we were all making provisional transport arrangements for December 25. But of course Fleet Street has been preparing over the years, as you could see from some of the bylines in Tuesday’s papers – the Guardian actually led with a piece by a dead man. The Evening Standard front page, April 8 2013

When the news finally came on Monday, April 8, it came in the middle of the newsroom’s day – with enough time to put an edition together, but not late enough that there would be anyone left in Britain who hadn’t heard the news by Tuesday morning. So it was left to the London Evening Standard to announce the news on Monday. They went for THATCHER DIES, avoiding both confusion and comment.

But this isn’t just any death: this is Margaret Thatcher’s death. So while you might have expected others to echo the Standard’s approach on Tuesday – the most neutral and respectful thing a paper can do in this situation is usually to print a simple picture of the person, with their name and dates – only The Daily Telegraph actually took this route.

Daily Telegraph Thatcher death front page

Weird picture, isn’t it. Kind of like a jewellery photoshoot for a catalogue. But I digress. Inside, the Tory broadsheet gave a little of the limelight to the current leader with the headline IRON LADY PROVED THAT BRITAIN WAS GREAT, SAYS CAMERON. The Times used the name/dates format on a wraparound, but the actual front page read THE FIRST LADY.

The Guardian would not have been expected to run a black border, but having dug up its late columnist Hugo Young to write an obituary of her, used what was even in context a rather jolting quote from it on the front page: SHE BECAME HARDER THAN HARD.

The Independent, the Daily Mirror and the Daily Mail used identical syntax, if rather different sentiments:

THE WOMAN WHO CHANGED BRITAIN (Independent)
THE WOMAN WHO SAVED BRITAIN (Daily Mail)
THE WOMAN WHO DIVIDED A NATION (Daily Mirror)

Those who took sides in the splash continued to do so on their inside pages, the Mirror using the incredulous A FUNERAL LIKE DIANA? REALLY? and the Mail criticising such sentiments almost before they had had time to form: NOW GIVE HER A STATE FUNERAL; PYGMIES WHO BROUGHT HER DOWN; VILE SCREECH OF HATRED.

The Sun headline Margaret Thatcher death

The headline that really jumped out from the newsstand, though, was that The Sun, which reverted to type with MAGGIE DEAD IN BED AT RITZ. Given Rupert Murdoch’s association with the Thatcher Government, sensationalism seemed an odd approach. And if you bought it hoping for the gory details of how Lady Thatcher had passed, what she had been reading, who had found her etc, you would have been disappointed by the rather cerebral coverage focusing on the special relationship with America, her status as the first female Prime Minister and so on – sample headline, ECONOMIC REVOLUTION DRAGGED UK OUT OF DARK AGES.

On Wednesday the newsdesks seemed to be floundering. The Guardian, Daily Mirror and The Times focused on the funeral arrangements, the latter leading with ROYAL RESPECT AS QUEEN LEADS THATCHER MOURNERS and the Mirror going for THE £10M GOODBYE. The Mail continued its vendetta against those who might be celebrating the sad event with THE FLAMES OF HATRED. The Daily Telegraph had sent someone to Lady Thatcher’s former constituency for the day, finding NO GUSHING HYSTERIA, JUST QUIET, DIGNIFIED RESPECT. The Sun had done an opinion poll, announcing that MAGGIE WINS AGAIN! And the Express had given up altogether, leading with a GEL TO WIPE OUT ARTHRITIC PAIN. (See my previous post about the Express’s formula, which alters for no woman; by Friday they had even found a SINGLE INJECTION TO CURE BACK PAIN.)

Daily Mirror front page Thatcher deathThursday‘s focus was on the recall of Parliament, with the Mirror echoing a famous Thatcher line to highlight the absence of many Labour MPs (see right). On p2 of The Independent, the session was summed up thus: THEY CAME, THEY GUSHED, THEY LEFT NO CLICHÉ UNTURNED. But the gushing wasn’t enough for Paul Dacre, whose Daily Mail was still obsessed by Thatcher’s enemies, today the TEACHERS OF HATRED who were organising “Maggie death parties”.

Having held its punning breath for a couple of days, the Sun could stand it no longer on Friday, cracking out a double whammy with a story about Jim Davidson being unwelcome at the funeral, NICKED NICK NICK NIXED, and a suggestion that David Cameron was not Lady Thatcher’s favourite of her successors, PANNED CAM NOT HER MAN. The Times, Express and Guardian focused on the guest list and military pomp of the funeral, but the Mail and Telegraph had found a story that was music to their ears: that Ding Dong the Witch is Dead had been pushed into the Top 10 by Thatcher’s enemies, and that the BBC planned to play it as it in its chart shows. BBC WITCH SONG INSULT TO MAGGIE, declared the Mail. BBC CHIEF REFUSES TO BAN THATCHER DEATH SONG, said the Telegraph, perhaps scenting a sacking.

Telegraph Thatcher headline April 13The weekend brought various pullouts, starting with a 68-page tribute supplement included in Saturday’s the Daily Telegraph (whose splash quoted a hymn chosen for the funeral, I VOW TO THEE MY COUNTRY, while a picture was courtesy of a paparazzo who had evidently doorstepped Lady Thatcher’s grieving offspring – nice). The Times puffed its Magazine coverage with  THE IRON LADY IN PICTURES.

Meanwhile, The Guardian announced rather neatly that DING DONG, THE… BBC TO CUT THATCHER PROTEST SONG SHORT. But the Mail still wasn’t happy: ‘WITCH’ SONG IS DISTASTEFUL BUT WE WILL PLAY IT, SAY BBC CHIEFS. The Mirror, too, was still simmering away, with its Sunday edition announcing a REVOLT OVER ‘THATCHER FUNERAL TAX’.

Whether or not she divided Britain, Lady Thatcher has certainly split British newspapers this week. Without wishing him any ill health, I’m looking forward to seeing what they make of the death of our other great recent Prime Minister, Tony Blair.

Posted in News headlines, Tabloid headlines | Tagged , | Leave a comment

How to write a Daily Express front page headline

This week I saw a Daily Express headline that was so formulaic, I thought at first that it was a joke. Here it is: EU WANTS MIGRANTS TO TAKE OUR JOBS.

Had Richard Desmond had fired the last of his sub-editors and subcontracted the writing of headlines to the Daily Mail headline generator, Daily Mail-o-matic? This clever device produces, using the same basic grammatical structure, headlines guaranteed to play on the fears and pet hates of DM readers. HAVE GYPSIES MADE BRITAIN’S SWANS OBESE? and IS BRUSSELS GIVING THE QUEEN CANCER? both reflect fairly typical concerns.

In fact, the Express has a slightly different formula. In the health news stories that take up its front page approximately every third day, Alzheimer’s, diabetes and arthritis appear just as commonly as cancer, perhaps reflecting an older readership. There is often a little hope in these stories, so that “good news” can balance out the bad news every so often. The weather is a big deal at the moment, again because it is a worry and expense for elderly people, while royals and missing children both go down well. And if you need a bad guy, there are always foreigners. These are either THE EU, a named individual such as (currently) Abu Qatada, and of course the classic MIGRANTS. Take a look at this week’s front page headlines:

Monday: COLDEST WINTER FREEZE ON WAY
Tuesday: EXERCISE BEATS ARTHRITIS PAIN
Wednesday: SMIRKING QATADA HAS MADE MUGS OF US ALL
Thursday: EU WANTS MIGRANTS TO TAKE OUR JOBS
Friday: FURY AS QATADA DEMANDS A NEW HOUSE

Now let’s look at what they were saying in the corresponding week last year:

Monday: WONDER DRUG TO KILL OFF CANCER
Tuesday: HOW TO BEAT ALZHEIMER’S
Wednesday: ENERGY BILLS TO ROCKET BY 60%
Thursday: MIGRANTS GRAB 12,000 JOBS A MONTH
Friday: EU SAYS WATER IS NOT HEALTHY

Anyone noticed that cancer hasn’t been cured yet? Perhaps it thinks its readers are forgetful, but the Express seems to operate with a slightly lower standard of proof than most other newspapers, so that rather than using the DM’s classic question formulation to cover its back (Oliver Kamm is a particularly eloquent collector of this style of headline, Great Rhetorical Questions to Which the Answer is No), it is able simply to assert that things are happening. Such as the European Union mysteriously deciding to put British citizens out of work in order to give their roles to other people.

And if you’re not afraid of being caught out printing something that later turns out to be completely false, you can really have a great ride when the big stories come along. The Express is able to involve Diana, Princess of Wales in stories on wafer-thin pretexts, for example. And then of course there was Madeleine McCann, the missing child who made the splash at the Express more often than anywhere else, as one of its reporters told the Leveson Inquiry last year. “The editor of the time decided it was the only story he was interested in and put it on the front page regardless of how strong the story was,” said reporter Nick Fagge, who is no longer at the paper.

Express Newspapers, of course, paid £550,000 in damages to the McCann family for libellous stories that had appeared in the Express and Star titles. What would it have to pay if “migrants” brought a legal action? Well, the headline they could get out of that story would probably be worth it to them.

Posted in News headlines, Tabloid headlines | Tagged , , , | Leave a comment

The truth about THE TRUTH

After 23 years, this week the official papers relating to the Hillsborough disaster are being released. Sales of The Sun are still said to be affected by that newspaper’s coverage of the tragedy, which included a headline that its own reporter on the story, Harry Arnold, has now denounced: THE TRUTH.

Arnold told a BBC documentary, screened on Sunday night, that it was his Editor, Kelvin MacKenzie, who chose this for the splash. The reporter says that he protested on his way out of the newsroom that the headline wasn’t right for allegations he made that he now says came from a news agency and will always be difficult to verify.  “When I saw the headline THE TRUTH I was aghast, because that wasn’t what I’d written,” he told the BBC. “I’d merely written it, I hoped and I still believe, in a balanced, fair way. So I said to Kelvin MacKenzie, ‘You can’t say that’.”

The Editor – who has played along with the caricature of himself as a shameless tabloid hack – apparently replied: “Don’t worry. I’m going to make it clear that this is what some people are saying.”

Liverpool fans who saw the edition the next day certainly didn’t see it that way – straplines accusing them of stealing from victims and “urinating on brave cops” in fact seemed to upset them even more. But it’s hard to imagine the furniture that MacKenzie or his back bench could have crafted that would have rolled things back from THE TRUTH.

daily mail stephen lawrence headline murderersIt’s so nearly a great headline. It looks like what I call a Ronseal: it does what it says on the tin. Headlines like this are useful in a serious paper, or on a tragic story where spin or wordplay wouldn’t be appropriate. On another story – on a “true” story – it could have been remembered as powerful, summing up a mood or a moment. Raw and powerful, it reminds me of a 1997 Daily Mail splash. Above individual pictures of the five men who everybody believed – but no court had been able to prove – had killed Steven Lawrence, the Mail wrote one word: MURDERERS*.

But what separates Paul Dacre’s headline from Kelvin MacKenzie’s is, of course, the truth. The Sun’s splash didn’t do what it said on the tin. They had called it too early, using the headline for the story they wanted, rather than the story they had**. This is always tempting, but take it too far and you will annoy the readers. Take it far enough, and you will alienate them for ever.

*That was the big word. The standfirst underneath, and this actually gives me goosebumps, read: The Mail accuses these men of killing. If we are wrong, let them sue us

**In fact, while searching for pictures of the Sun splash, I came across another headline that – incredibly – echoes it. The Express did a front page in 2007 that read DIANA: THE TRUTH. The straplines said that the Princess of Wales was pregnant when she died, that Dodi Fayed had bought an engagement ring for her, and that the driver of her car was not drunk. Verifying it, I find that the Express also has stories about “Diana’s psychic” and samples from the princess’s inquest being switched. We can’t know, of course, the truth about this case. But bearing in mind the heritage of that headline, and that this is The Express, I doubt it. And if I am wrong, let them sue me.

Posted in Evil headlines, News headlines, Sports headlines | Tagged , , , , , | 1 Comment

Q. What’s green and knows how to spell?

A. Natalie Bennett, the new leader of the Green Party and a former Times sub-editor. I was pleased to write an article about this illustrious group for today’s paper, though when I thought about it the average rate of vast success after leaving the back bench may not be as high as the story indicates.

I thought the headline on it was OK (I left it to the subs), but I had to explain it to someone – it’s about how subs usually WRITE the headlines but sometimes we MAKE the headlines, a line I’d sort of put in the top of my piece. To be fair to them it was very late in the day (just because I’m a sub doesn’t mean I won’t push my deadline as a writer, especially when it’s a tight one which this was).

Here is a picture of it, you can read the story here if you have a Times subscription. Anyway the interest it generated has encouraged me to keep this blog up.

Subs article – the times

Posted in Sub-editors | Tagged , , , | Leave a comment

If Jimmy Carr wrote headlines

Jimmy Carr in Saturday ReviewThe Times’s Saturday Review had a neat coverline on its Jimmy Carr interview at the weekend: His Dark Material.

This kind of cultural cross-reference headline, which we’ll call The Postmodern, can be overused – former music journalists in particular tend rather lazily to want to use song titles all the time. But in this instance it really works, conveying the most interesting thing about Carr: his presence right on the line between funny and offensive.

It seemed to me that in summing up his at-times controversial work using the name of a series of children’s books, the editor who wrote the coverline used a similar approach to that of the comedian.

This I would characterise as a cleverly packaged juxtaposition of things that don’t belong together. Take this joke about rape: “I prefer to call it a snuggle struggle.” Though I share a lot of his interviewer Janice Turner’s views about women, I cannot help but smile at the silliness of “snuggle”, the horror behind “struggle”, the brilliance added by the rhyme. It’s the best headline you’d never write.

Same goes for “Nine out of ten people enjoy gang rape” – the bland survey/advert format makes the nasty subject matter unexpectedly funny.

I once attended an event in which Carr ran through some of his jokes with a live audience – literally reading them off a clipboard – in order to see which worked and which elicited groans or a stunned silence. It wouldn’t be fair to reveal the Madeleine McCann line he tested, but it was immediately clear that it didn’t work – that it got more of an “ooooh” than a laugh. And I think the reason was that it didn’t fit that criterion. It poked fun at a horrible tragedy but without the levity of comic lateral thinking that “at least we’ll have a great team at the Paralympics” adds to the British troops losing limbs in Iraq.

Obviously that Paralympics gag created headlines with which Carr would probably rather not have been associated. But His Dark Material sums up why there’s probably going to be more where they came from.

Posted in Features headlines | Tagged , , , | Leave a comment

The sport subs’ Super Thursday

Chelsea’s victory over Barcelona last night sent the nation’s sport desks into overdrive, spawning headlines such as BLUES CLEAN UP THE MESSI (Express), HOT DROG IS THE MUSTARD (Express), BARC ARE WORSE THAN DROG BITE (Mirror), SALUTES BLUE, SIR (Sun), SLICK AS A DROG (Sun) and DI MATTEO HAILS OLD GUARD AFTER HISTORIC CHELSEA WIN (oh well, Independent, maybe next time).

But is this really the tabloids’ best game? Drogba-related headlines basically write themselves; most of these have probably been sitting around somebody’s notebook for years, along with WHO LET THE DROG OUT, etc etc.

To see real inspiration at work, let’s leave these overpaid stars behind and take a train of thought up to Howden, home of the Press Association (we believe it says this on the train station, but having never taken an actual train there, can’t be sure).

The Press Association, Howden

Field of dreams

Picture the scene: a group of sports editors are waiting inside their orangey office building for the Chelsea game to start. A story comes in about Cristiano Ronald’s boots being stolen before a game against Bayern Munich. Shocked by the theft, a local radio presenter has sent the player a replacement pair of shoes.

“Dear Cristiano Ronaldo,” says the accompanying note. “Hospitable people live here in Bavaria. We may steal maypoles, but not shoes. We therefore wanted to replace what you lost. Here are a pair of genuine Bavarian brogues for you. With them you won’t be able to score any goals, but you will look really snazzy. Kind regards, Stephan Lehmann and the Bayern 1 team.”

According to our sports desk source: “we kicked around various shoo-ins and footloose ideas”, but finally Kirstie Lovewell hit the back of the net with RADIO PRESENTER PROVIDES SOLE-LACE TO BOOTLESS RONALDO.

Online subs around the country picked up the Bavarian brogue and ran with it, adding WE WUZ ROBBED! (Mirror Football) and REAL MADRID FORWARD CRISTIANO RONALDO SENT “REALLY SNAZZY” SHOES STOLEN BEFORE BAYERN DEFEAT (bit wordy but good use of “snazzy”, Telegraph.co.uk). But Super Caley prefers Kirstie’s double-pun for its rarity.

Every Drog headline has its day, but how often do you get to give sole-lace?

Posted in Sports headlines | Tagged , , , | Leave a comment